samedi 6 juin 2015

Αθήνα, Δευτέρα 8/6, ώρα 5 το απόγευμα, η Νάχντα και ο Ελληνισμός

http://www.efa.gr/index.php/fr/manifestations-scientifiques/nos-manifestations-scientifiques/610-08-06-2015-atelier-des-jeunes-chercheurs-mikhail-mishaqa-petraki

Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι για τη σχέση του ελληνισμού με την Ανατολή την εποχή της αραβικής Νάχντα, θα έλεγα αραβικής εθνεγερσίας, δραστηριοποιείται ερευνητικά μια επιστήμονας του Μαγρέμπ, δλδ της Αραβικής Δύσης. η κα Μπάσμα Ζερουάλι γνωρίζει ελληνικά ως Ελληνίδα, και είναι μια πραγματική φιλέλληνας. Πασχίζει σε ένα τομέα που δεν είναι καθόλου γνωστός.

Atelier des jeunes chercheurs
Εργαστήριο νέων ερευνητών


Lundi 08 juin
Δευτέρα 08 Ιουνίου

17:00
Salle des conférences de l'EFA / Αίθουσα διαλέξεων της EFA
Διεύθυνση: Σίνα και Διδότου 6, Κολωνάκι


Ελληνικής καταγωγής διανοούμενοι στην καρδιά της Nahda:
Mikhail Mishaqa Petraki (1800-1888) 


Intellectuels d’origine grecque au cœur de la Nahda :
Mikhail Mishaqa Petraki (1800-1888) 
Basma Zerouali, EFA
Sylvain Perrot, EFA

Conférence en grec / Διάλεξη στα ελληνικά


Απόγονος μιας κερκυραϊκής οικογένειας εμπόρων η οποία εγκαταστάθηκε στο Machreq το πρώτο ήμισυ του 18ου αι., ο Mikhail Mishaqa Petraki υπήρξε μία από τις μεγάλες μορφές της αραβικής πολιτιστικής Αναγέννησης (Nahda) οι οποίες, παρά την ελληνική καταγωγή και μόρφωσή τους, παραμένουν έως σήμερα απολύτως και αδίκως άγνωστες στην Ελλάδα.
Ιστορικός, μαθηματικός, γιατρός, μουσικός, μουσικοσυνθέτης και θεωρητικός της μουσικής, ο Mikhail Mishaqa Petraki επινόησε, μεταξύ άλλων, την συγκερασμένη διαίρεση της ανατολίτικης μουσικής κλίμακας σε 24 ¼ του τόνου, καθοριστική καινοτομία της οποίας η έκταση βρισκόταν στο επίκεντρο των συζητήσεων του περίφημου Κογκρέσου του Καΐρου που αφιερώθηκε στην ανατολίτικη μουσική το 1932.
Αφού τοποθετήσει τη συμβολή του Mikhail Mishaqa Petraki στο γενικότερο πλαίσιο της Nahda, η Basma Zerouali θα ενδιαφερθεί κυρίως για το έργο ενός εκ των πρώτων ιστορικών της νεότερης και σύγχρονης Συρίας, ακολουθώντας τις περιπλανήσεις του ίδιου και της οικογένειάς του μεταξύ Τρίπολης και Δαμασκού, Σιδώνας, Τύρου και Deir el-qamar, Άκρας και Καΐρου. Από τη μεριά του, ο Sylvain Perrot θα εξετάσει το έργο του θεωρητικού της μουσικής, αναζητώντας τις αρχαίες θεωρίες στις οποίες ο Mishaqa Petraki ενδεχομένως να είχε πρόσβαση, αφενός χάρη στη γνώση της αρχαίας ελληνικής και αφετέρου μέσω των Αράβων συγγραφέων οι οποίοι μετέφρασαν τα ελληνικά κείμενα και εισήγαγαν κάποια από τα στοιχεία τους στη δική τους αντίληψη του «απέραντου ωκεανού των ήχων» (Ibn-Khaldun).


Issu d’une famille de commerçants corfiotes installée au Machreq dans la première moitié du XVIIIe siècle, Mikhail Mishaqa Petraki fait partie des grandes figures de la Renaissance culturelle arabe (Nahda) qui, bien que possédant des origines et une culture grecques, demeurent jusqu’à aujourd’hui totalement et injustement méconnues en Grèce.
Historien, mathématicien, médecin, musicien, compositeur et théoricien de la musique, Mikhail Mishaqa Petraki est notamment l’auteur de la division tempérée de l’échelle musicale orientale en 24 ¼ de tons, innovation décisive dont la portée est au centre des débats du célèbre Congrès du Caire de 1932 consacré à la musique orientale.
Après avoir resitué la contribution de Mikhail Mishaqa Petraki dans le contexte général de laNahda, Basma Zerouali s’intéressera plus particulièrement à son œuvre d’historien, l’un des tous premiers de la Syrie moderne et contemporaine, en suivant ses pérégrinations, ainsi que celles de sa famille, entre Tripoli et Damas, Sidon, Tyr et Deir el-qamar, Acre et Le Caire. Sylvain Perrot se penchera quant à lui sur l’œuvre du théoricien de la musique, pour voir la place qu’y occupent les théories antiques, auxquelles Mishaqa Petraki a pu avoir accès, d’une part, par sa connaissance du grec ancien et, d’autre part, par l’intermédiaire des auteurs arabes qui ont traduit les textes grecs et en ont introduit certains éléments dans leur propre conception « du vaste océan des sons » (Ibn-Khaldun).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire