samedi 20 février 2016

έτος Raymond Lulle

http://stel.ub.edu/centrellull/en

http://www.iemed.org/dossiers/dossiers-iemed/accio-cultural/any-llull/index

L’IEMed inaugure son Année Lulle

LlullTarragona.jpgExpoRamonLlull_009.jpg
C’est avec l’exposition « Raymond Lulle et la rencontre entre les cultures »,
 inaugurée aujourd’hui à Tarragone, que l’IEMed ouvre son programme 2016
 sur le célèbre penseur majorquin.


L’exposition est installée dans l’édifice du Séminaire de Tarragone 
où elle sera ouverte au public jusqu’au 3 mars. Elle a été inaugurée par 
Jaume Pujol i Balcells, archevêque de Tarragone, et
 Senén Florensa, président exécutif de l’IEMed, accompagnés 
d’Albert Soler, le commissaire de l’exposition, qui a prononcé 
la conférence « Raymond Lulle et le dialogue interreligieux ».
Organisée en collaboration avec le Séminaire de Tarragone et le Centre de Documentation Raymond Lulle, 
elle est constituée d’illustrations, de textes et d’audiovisuels interactifs et durera jusqu’au 3 mars. 
Ultérieurement, au fil de l’année 2016, elle sera présentée à Barcelone, Vic, Lérida et Bruxelles.
Programme de l’IEMed pour célébrer l’Année Lulle

La personnalité de Raymond Lulle et son rapprochement dialectique du monde musulman étaient déjà au cœur du travail accompli par l’IEMed lors de l’organisation d’expositions, de séminaires ou de publications réalisés par le passé. Cette année, pour célébrer le 700e anniversaire de la mort du philosophe et penseur majorquin, l’IEMed entend remettre en valeur ce travail et y ajouter quelques nouveautés: de nouvelles contributions à l’exposition, la parution d’un ouvrage, un cycle de conférences et un livre-disque. Une trentaine d’experts, parmi eux des historiens, des anthropologues, des écrivains et des islamologues, ont collaboré à l’élaboration de l’ouvrage intitulé Raymond Lulle et les dialogues méditerranéens, qui sera présenté prochainement dans le cadre d’un cycle de conférences. En outre, l’IEMed se consacre à la promotion du livre-disque Raymond Lulle, le dernier pèlerinage du groupe Capella de Ministrers de Carles Magraner, qui le présentera à la Basilique de Santa Maria del Mar de Barcelone le 21 avril prochain.Un any dedicat a la figura de Ramon Llull

Per commemorar el 700 aniversari de la mort de Ramon Llull, l’IEMed vol posar en relleu la transcendència dels treballs i la trajectòria vital de Llull des de l’edat mitjana fins a l’actualitat. A través de l’organització d’un seguit d’activitats que recullen bona part dels estudis realitzats per l’IEMed i la creació de nous treballs, volem reivindicar la figura d’aquest veritable precursor del diàleg de civilitzacions. 


            
En el marc d’aquest Any Llull, l’Institut Europeu de la Mediterrània prepara un cicle de diàlegs a l’entorn de la figura de Ramon Llull i la seva influència en el món contemporani. S’organitza novament l’exposició itinerant Ramon Llull i l’encontre entre cultures i es patrocina la producció del llibre-disc Ramon Llull. L’últim pelegrinatge, document musical d’un valor excepcional del grup Capella de Ministrers, que es presentarà en concert a la basílica de Santa Maria del Mar de Barcelona.

Trobeu tots els continguts del programa IEMed en el marc de l'Any Llull al següent bloc o llistades en aquesta mateixa pàgina.

El bloc de l'any Llull de l'IEMed










 




ACTIVITATS DESTACADES


L'exposició 

"Raimundus Christianus Arabicus. Ramon Llull i l’encontre entre cultures”
 

Ramon Llull (1232-1316) és un cas paradigmàtic de l’encontre entre cultures que es produeix a l’edat mitjana. Desenvolupa un projecte molt personal i d’un abast extraordinari: va ser alhora un intel·lectual i un escriptor, però també un activista capaç de viatjar en missió al Pròxim Orient o al Magreb i d’entrar en contacte i de polemitzar amb els savis i pensadors musulmans del moment, o d’acostar-se als poders polítics i eclesiàstics més notables d’Occident: Roma, França, les repúbliques italianes, la Corona d’Aragó. D’altra banda, la seva producció escrita és fabulosa: 265 títols sobre les matèries més diverses.
Aquesta exposició, presentada en el marc del 700 aniversari de la seva mort, esdevinguda a Tunis a final de 1315 o en el retorn a Mallorca a començament de 1316, fa un recorregut per la vida i l’obra del pensador mallorquí, tot destacant la faceta del diàleg intercultural amb el món musulmà en una època en què la Mediterrània era fonamentalment un espai tant per al conflicte com per a l’intercanvi comercial.
L'exposició es podrà veure a partir del 4 de febrer a Tarragona.

La inauguració té lloc el dimecres 3 de febrer a les 19h a El Seminari (Sant Pau, 4 · Tarragona). L'acte inclou la conferència "Ramon Llull i el diàleg interreligiós”, a càrrec d'Albert Soler, comissari de la mostra i expert en la vida i obra de Llull.
  • Díptic de la mostra 
  • Dossier tècnic de l'exposició (per itinerància) 
  • Material didàctic:
    • Quadern de l'alumne  
    • Quadern del professor 




La publicació

Ramon Llull i els diàlegs mediterranis

En aquest context commemoratiu, l'IEMed presentarà properament la publicació Ramon Llull i els diàlegs mediterranis, un recull dels treballs de prop d’una trentena d’estudiosos, historiadors medievalistes, historiadors de la ciència, antropòlegs, escriptors, islamòlegs i, alhora, coneixedors de l’obra lul·liana. La publicació es divideix en quatre eixos: el personatge històric i el seu context; intuïció i raó a debat; la ciència medieval i nosaltres; i les dificultats del diàleg.

Al fil dels continguts i temàtiques de la publicació, també es preveu la celebració d'un cicle de conferències amb alguns dels autors de la publicació.

Tal i com explica Senén Florensa, president executiu de l'IEMed, en el pròleg aquest llibre ens permet descobrir que "Ramon Llull va ser un dels primers personatges interculturals que, amb la seva obra, ens ofereix algunes pautes de pensament i d’acció que continuen sent vigents en el segle XXI. Poliglot autodidacte capaç d’expressar-se i escriure en les llengües de cultura d’Europa i la Mediterrània, el llatí i l’àrab, va utilitzar alhora el català com a llengua tant de creació literària com de transmissió científica, essent un veritable pioner dins l’Europa medieval."

L'obra es presenta el dijous 10 de març, a les 19 hores, a la sala d'actes de l'IEMed.



La música 

"Ramon llull, l’ultim pelegrinatge" (Llibre-disc de Capella de Ministrers i concert a Barcelona)

Carles Magraner proposa un viatge musical per la Mediterrània medieval de la mà dels viatges de Ramon Llull. Les referències musicals dels seus escrits són breus. En el "Revelatio secretorum artis" del lul·lista del segle XVIII Ivo Salzinger es dedica un apartat que es titula "De Secreto Musicae" on, després de reiterar l'autoritat musical de Boecio i Pitàgores, tracta la divisió del monocordi i les consonàncies, el cercle de quintes i el sistema de solmització de Guido d'Arezzo. Seguint aquest afirma que la música és "ars inventa ad ordinandum multas voces concordantes in uno canto". Tanmateix, en “L’Arbre de la Ciència’’ on Llull imagina catorze arbres del saber, està l'Arbre humanal en què una de les seves fulles és la música, on diu que al seu parer l'activitat del músic ha “considerar les veus dispostes a ésser altes e baixes e mijanes, longues e breus, grosses e primes, proporcionades als accents de les vocals e de les consonants, per ço que pusca ornar les veus e les melodies dels estruments qui son plaents a oir, e alegrar los coratges dels homens". Altres referències a la música en l'obra de Llull les trobem, per exemple, en la seva “Doctrina Pueril’’, on escriu: "Musica es art per la qual havem doctrina a cantar e sonar esturments dretament, e tost e espau, alsant e baxant e agual los punts e les veus en tal manera que sien concordants diverses veus e sons. On, aquesta art es, fil, atrobada per so que cantant e ab esturments hom sia loador de Deu.E aquesta art tenen los clergues qui canten en l’esgleya per loar Deu, e contra los comensaments d’esta art son los juglás, qui canten e sonen esturments denant los princeps per vanitat mundana”.

Com a paràfrasi de la seva autobigrafía de 1311 (“Vida Coetània’’) el programa de concert que presenta Capella de Ministrers circula entre els llocs on va peregrinar Ramon Llull i l'entorn musical que havia en aquests entorns, vinculats també a les obres que va escriure. Així vam començar en el seu pelegrinatge des de Mallorca a Rocamadour i Santiago de Compostel·la l'any 1265. També a Barcelona i Montpeller per visitar el rei Jaume II i on va escriure la seva “Ars Demostrativa’’ (1283) on, al costat de la Universitat de París, va exercir el seu magisteri. Roma, Gènova, Lió, Marsella, Avinyó o Nàpols són altres de les ciutats que visitarem musicalment juntament amb Xipre, Jerusalem, l'Armènia Menor i Tunísia.



De moment, d'aquest treball de Capella de Ministrers es pot consultar ja el primer àlbum: Ars Antiqua
A l'abril, el projecte es presentarà en un concert a la catedral de Santa Maria del Mar de Barcelona.



2 commentaires:

  1. Raymond Lulle (1232-1316) était le fils de colons catalans assez aisés et installés à Majorque après la conquête de l’île par Jacques Ier d’Aragon ; à trente ans, il abandonna la vie de courtisan et de poète-troubadour, sa femme et ses enfants, pour se consacrer à la diffusion de son système de pensée, qu’il appelait l’Art, reçu par illumination divine et conçu pour la conversion rationnelle des infidèles au christianisme. Le projet apostolique et réformateur lullien, d’une très grande ambition intellectuelle, avait des implications politiques, parce qu’il recherchait l’approbation de l’Église et avait besoin du soutien et des monarques occidentaux et des villes marchandes (Gênes ou Pise).

    Le Livre de contemplation de Dieu (1273-1274), sa première œuvre, d’énormes dimensions et antérieure à la découverte de l’Art, fut rédigé originellement en arabe et fut traduit ensuite en catalan et en latin.

    RépondreSupprimer
  2. SOURCE: http://quisestlullus.narpan.net/fr/1_intro_fr.html

    RépondreSupprimer